Vaalipaneeli asumisen teemalla - asuminen ja asuntopolitiikka tulevalla vaalikaudella

Tervetuloa Kiinteistöliitto Lappi ry:n ja Suomen Vuokranantajien järjestämään eduskuntavaalipaneeliin.

Tilaisuus on kaikille avoin, mutta ilmoittauduthan silti ennakkoon 15.3. klo 16 mennessä. Tilaisuudessa tarjolla kahvia 50 ensimmäiselle paikan päälle saapuvalle.

Tapahtuma-aika: keskiviikko 15.3.2023 klo 17.00-18.00

Paikka: Sampokeskus Rovaniemi

Eikös niin, että koti on ihmisen tärkein paikka? Koti tuo turvaa maailman tapahtumien keskellä, mutta omaan kotiin liittyy kuitenkin myös paljon kysymyksiä ja epävarmuuksia - löytyykö omiin tarpeisiin sopiva asunto, miten energian hinta kehittyy jatkossa, nousevatko korot edelleen ja saako taloyhtiö lainaa remontteihin?

Mitä Lapin vaalipiiristä kansanedustajaksi pyrkivät ajattelevat asumisesta ja asumisen kustannuksista? Asuminen, asunnon omistaminen ja muut kiinteistöasiat ovat tapetilla eduskuntavaalipaneelissamme.

Panelisteina:

• Susanna Junttila, Suomen Keskusta (kesk.)
  • Annika Sipola, Kansallinen Kokoomus (kok.)
  • Piia Kilpeläinen-Tuoma, Vasemmistoliitto (vas.)
  • Johanna Ojala-Niemelä, Suomen Sosialidemokraattinen Puolue (sd.)
  • Laura Tarvainen, Vihreä liitto (vihr.)
  • Sara Seppänen, Perussuomalaiset (ps.)

Tilaisuuden juontaa Hanna Isbom, yhteiskuntasuhdepäällikkö, Suomen Vuokranantajat

Keskustelun teemoja:

• Asuntomarkkinat Lapin vaalipiirissä
    • väestökehitys ja elinvoima
    • yksityisten vuokranantajien rooli asuntomarkkinoilla
  • Asumisen kustannukset ja taloyhtiöiden rahoitus
    • asunto-osakeyhtiöiden korjausrahoituksen saatavuus
  • Energia ja ilmastonmuutos
    • taloyhtiöiden energiaremontit
    • ilmastonmuutoksen vaikutukset asumiseen
  • Asumisen turvallisuus ja taloyhtiön arjen kysymykset
    • Tupakoinnin rajoittaminen asuntoyhteisöissä
    • Asuminen ja väestön ikääntyminen
    • Asumisrauha ja häiriöihin puuttuminen

Kiinteistöliiton hallitusohjelmatavoitteet

Noin 70 prosenttia suomalaisista asuu omistamassaan kodissa. Asunto-osakeyhtiöt omistavat yli puolet kaikista asunnoistamme ja niiden merkitys asuntojen hallintamuotona kasvaa jatkuvasti. Jo lähes kolme miljoonaa suomalaista asuu asunto-osakeyhtiöissä. Asumisen menot ovat nousseet jyrkästi. Menojen kasvun hillintä on kotitalouksien ja kansantalouden kannalta avainkysymys tulevalla hallituskaudella.

Asuinrakennusten arvioitu korjaustarve on vuosina 2022–2050 keskimäärin 7,8 miljardia euroa vuodessa, ja tarve on kasvussa. Samanaikaisesti korjausrahoituksen saatavuus on vaikeutumassa useissa kunnissa ja kaupungeissa. Asunto-osakeyhtiöiden perusparannustakauksen ehdot tulee uudistaa siten, että ne mahdollistavat takauksen saamisen niillä alueilla, joilla lainanottajien vakuudet eivät riitä.

Ilmasto- ja energiapolitiikalla tulee vähentää päästöjä kustannustehokkaasti, markkinaehtoisesti ja teknologianeutraalisti. Yhteiskunnan sähköistyessä on tärkeää pitää huolta kustannustehokkaasta sähköverkosta. Asuntoyhteisöjen investointeja energiatehokkuuden parantamiseksi ja uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi tulee tukea taloudellisesti. Fossiilivapaaseen energiaan siirtymisen vauhdittaminen parantaa energiaomavaraisuutta ja toimitusvarmuutta. Esteitä päästöttömältä energiatuotannolta tulee poistaa.

Kiinteistöliiton hallitusohjelmatavoitteet vaalikaudelle 2023-2027

Suomen Vuokranantajien tavoitteet vaalikaudelle 2023-2027

Ilmoittauduthan ennakkoon viimeistään 14.3.

Kati Ylivirta,

kati.ylivirta(at)kiinteistoliitto.fi,