Korona-ajan kevättalkoissa haravoidaan vuoroissa

Julkaistu: 23.04.2021

Taloyhtiön perinteisiä kevättalkoita ei koronan vuoksi päästä vielä tänäkään vuonna viettämään aivan totutulla tavalla. Talkoiden pitäminen ei onneksi kuitenkaan ole pakollista, eikä talkoita myöskään ole sidottu mihinkään tiettyyn ajankohtaan.

Monissa taloyhtiöissä on vuodenkiertoon liittyviä pihatöitä, jotka keväisin ajoittuvat lumienlähdön jälkeiseen aikaan. Jos talkoita on tarpeen järjestää esimerkiksi oksien karsimisen takia juuri nyt, talkoiden osallistujat kannattaa jakaa vuoroihin, jolloin pihatöihin ei kerry kerrallaan liian suurta väkimäärää.

”Tärkeintä on taata talkoisiin osallistuvien turvallisuus. Koronan vuoksi isolla porukalla kokoontuminen ei ole vielä tässä vaiheessa ulkonakaan turvallista, joten hallituksen kannattaa organisoida talkoisiin osallistujille työvuorot. Tällä tavalla talkoot voivat olla käynnissä vaikkapa useamman päivän ajan”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen

Talkoisiin osallistuvia on hyvä muistuttaa turvaväleistä ja siitä, että työvälineet puhdistetaan oman vuoron päätteeksi. Sairaana talkoisiin ei tietenkään saa tulla. Myös talkootarjoilut kannattaa jättää korona-aikana väliin ja järjestää tartuntavaaran väistyttyä vaikka ylimääräiset pihajuhlat.

Talkoilla yhteishenkeä taloyhtiöön

Perinteisten talkoiden pitämättä jääminen on harmillista muutenkin kuin pihan kunnossapidon kannalta.

”Talkoot ovat toimiva tapa tavata naapureita ja vaihtaa vapaamuotoisesti ajatuksia taloyhtiön asioista. Kun naapurit tuntevat toisensa, moni turha riita jää kokonaan syntymättä”, Kristel Pynnönen tietää.

Talkoiden järjestäjien on kuitenkin syytä muistaa, että talkoisiin osallistuminen on vapaaehtoista, eikä ketään voida velvoittaa talkootyöhön.

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies