Taloyhtiö vastaa leikkipaikan turvallisuudesta

Julkaistu: 09.03.2018

Monessa taloyhtiössä suunnitellaan keväällä pihaan liittyviä parannustöitä. Parannustöiden yhteydessä on syytä kääntää katse myös taloyhtiön leikkipaikkaan ja korjata talven aikana ilmestyneet puutteet, joissa leikkijät voivat satuttaa itsensä.

Leikkivälineiden turva-alustat kannattaa möyhiä tai uusia tarvittaessa, sekä varmistua että välineet ovat tukevia eikä kuristumisvaaran aiheuttavia paikkoja ilmene. Taloyhtiö nimittäin vastaa piha-alueella olevien leikkipaikkojen turvallisuudesta.

Taloyhtiöiden leikkipaikat ja siellä käytettävät välineet ovat kuluttajaturvallisuuslain mukaisia kuluttajapalveluita ja kulutustavaroita. Leikkipaikan tulee olla turvallinen käyttäjälleen riippumatta siitä, asuuko yhtiössä lapsia tai minä vuonna taloyhtiö on rakennettu.

”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että taloyhtiöiden leikkipaikat tulee suunnitella huolellisesti ja ne tulee ylläpitää turvallisina koko käyttöiän ajan”, kertoo Tukesin leikki- ja liikuntapaikoista vastaava ylitarkastaja Arttu Mäkinen.

Leikkipaikan ylläpito ei vaadi suuria resursseja, kun tarkastukset ja huollot tehdään säännöllisesti. Vaaran paikkoja ilmestyy leikkipaikoille ajan myötä, jos tarkastus- ja huoltotyöt laiminlyödään. ”Mikäli taloyhtiön leikkipaikalla on teknisiä välineitä tai käyttöaste on korkea, tarkastuksen tekijällä on oltava syvempää osaamista ja tietoa aiheesta”, Mäkinen ohjeistaa.

Leikkivälineillä omat turvallisuusstandardit

Vuosien saatossa leikkivälineet tulevat käyttöikänsä päähän, ja taloyhtiössä tulee ajankohtaiseksi uusia niitä.

”Taloyhtiön tulee huolehtia siitä, että se hankkii käytettäväksi vain turvallisia leikkivälineitä”, muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Leikkivälineiden turvallisuudesta on olemassa omat turvallisuusstandardit, ja taloyhtiön kannattaa varmistaa, että hankittavat välineet ovat standardin mukaisia. Taloyhtiö voi kuitenkin hankkia myös muunlaisia kuin standardit täyttäviä leikkivälineitä, kunhan se varmistaa, että ne eivät ole lapsille vaarallisia. Kaikenlaisten leikkivälineiden turvallisuudesta on tärkeää huolehtia säännöllisellä huollolla ja kunnossapidolla.

Leikkikenttävälineiden turvallisuusvaatimuksia päivitetään tietyin aikavälein. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että käytössä olevia leikkikenttävälineitä tulisi päivittää uusien vaatimusten mukaisiksi silloin, kun ne ovat turvallisia.

”Jos vahinkoja sattuu, taloyhtiön on tärkeää pystyä osoittamaan, että leikkivälineiden turvallisuudesta ja niiden turvallisesta sijoittelusta on huolehdittu”, Pynnönen sanoo.

Kristel Pynnönen suosittelee, että taloyhtiö tekee useammin kuin kerran vuodessa silmämääräisiä tarkastuksia leikkipaikan turvallisuuteen. Näin yhtiössä huomataan, jos leikkipaikka on joutunut esimerkiksi ilkivallan kohteeksi tai sen siisteydessä on puutteita.

Lisätiedot:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies

puh: 09 1667 6361

Arttu Mäkinen, ylitarkastaja

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES)