Kiinteistöliiton Indeksitalo 2020:  Rovaniemi ja Savonlinna kunnallisten kiinteistökustannusten kalleimmat – Kempele ja Kokkola edullisimmat

Kiinteistöliiton Indeksitalo 2020: Rovaniemi ja Savonlinna kunnallisten kiinteistökustannusten kalleimmat – Kempele ja Kokkola edullisimmat

Julkaistu: 10.09.2020

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna keskimäärin viime vuotta maltillisemmin. Muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin vuodesta 2019. Kustannusten muutoksissa oli kuitenkin suuria kuntakohtaisia eroja. Edellisenä vuonna nousua kustannuksissa oli keskimäärin noin 2,5 prosenttia.

Indeksitalo-selvityksessä oli viime vuoden tapaan mukana 59 kaupunkia ja kuntaa, joissa vertailtavat kiinteistökustannukset nousivat kaikkiaan 49 kunnassa.

Rovaniemi ja Savonlinna vertailun kalleimmat – Kempeleessä ja Kokkolassa edullisimmat kustannukset

Kaikkien vertailukuntien korkeimmat kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat Rovaniemellä, Savonlinnassa ja Vihdissä, joissa kaikissa kustannukset olivat vähintään 3,10 euroon neliöltä kuukaudessa. Rovaniemi pysyi vertailun kalleimpana kuntana, huolimatta kustannusten reilun prosentin laskusta edelliseen vuoteen verrattuna. Savonlinnassa kaukolämmön hinnannousu ja rakennuksen kiinteistöveron korotus nostivat kunnan kalleimpaan kolmikkoon. Myös Helsingissä vertailukustannukset ylitti 3 euroa neliöltä kuukaudessa.

Edullisessa päässä ovat Kempele, Kokkola ja Raahe. Kempele oli viime vuoden tapaan selvästi edullisin, kustannusten ollessa 2,17 euroa neliöltä kuukaudessa.

Perheasunnossa vuodessa jopa yli 1000 euron ero kuntakohtaisissa kiinteistökustannuksissa

Kuntien väliset kustannuserot ovat muodostuneet suuriksi. Kalleimmassa päässä Rovaniemellä kuntakohtaisiin kiinteistökuluihin uppoaa 90 -neliöisessä perheasunnossa miltei 3 400 euroa vuodessa, kun taas Kempeleessä riittää hieman runsaat 2 300 euroa.

Suurimpien kaupunkien osalta 90 -neliöisessä huoneistossa asuva maksaa kuntakohtaisia kustannuksia Helsingissä noin 3 270 euroa vuodessa ja Espoossa miltei 3050 euroa. Tampereella vastaava summa on 3 120 euroa ja Turussa miltei 3 070 euroa.

Jäte- ja vesimaksut sekä kiinteistövero nostavat kustannuksia

Jätekustannukset ovat nousseet vertailtavista kustannuksista eniten viime vuoteen verrattuna, keskimäärin noin 3 prosenttia. Jätekustannusten nousu painottui sekajätteeseen ja ekomaksuihin. Keskimääräinen vesikustannus nousi puolestaan 1,8 prosenttia viime vuodesta. Myös kiinteistöveron osalta suunta oli ylöspäin. Rakennuksen kiinteistövero nousi keskimäärin runsaan prosentin verran ja tontin kiinteistövero puolestaan vajaan prosentin vuoden 2019 kustannuksiin verrattuna.

Kaukolämmön kustannuksissa kehitys oli keskimäärin maltillista, kustannusten noustessa alle prosentin viime vuodesta. Kiinteistösähkön vertailuhinnat puolestaan laskivat noin 1,5 prosenttia, pitkälti sähkön energiahinnan laskun seurauksena.

Kuntien kustannuskehityksissä suurta vaihtelua vuonna 2020

Viime vuoteen verrattuna kustannusten nousu oli maltillisempaa. Vertailun kunnista viidessä kuntakohtaiset kustannukset nousivat yli 3 prosenttia ja näiden lisäksi yhdeksässä kunnassa kustannusten nousu oli 2-3 prosenttia. Seinäjoella ja Nurmijärvellä kustannukset nousivat yli 4 prosenttia. Seinäjoella nousun takana on kaukolämmön ja veden hintojen kiristyminen ja Nurmijärvellä kiinteistöveron korotukset yhdessä vesikustannusten nousun kanssa.

Vertailussa olleista kunnista kuntakohtaiset kiinteistökustannukset laskivat 9 kunnassa. Suurimmat kustannusten laskut olivat Raisiossa ja Salossa. Salossa kehityksen takana oli kaukolämmön hinnanlasku ja Raisiossa alennetut vesimaksut. Vertailukustannukset laskivat myös Helsingissä ja Turussa.

Suurimpien kuntien kustannusnousut maltillisia – Helsinki edelleen kärjessä

Kymmenen suurimman kaupungin listassa keskimääräinen nousu oli 0,6 prosenttia viime vuodesta. Nousut olivat keskimääräistä pienempiä, ja vain Porissa kustannukset nousivat yli 2 prosenttia. Porissa nousua oli 3,1 prosenttia, mihin vaikutti merkittävästi Indeksitalon kaukolämpökustannusten nousu.

Helsinki jatkaa suurimpien kaupunkien listan kärjessä kaukolämmön ja sähkön vertailukustannusten laskusta huolimatta. Helsingin kustannukset neliötä kohden kuukaudessa ovat tänä vuonna 3,03 euroa, kun keskiarvo on 2,77 euroa. Suurimmista kaupungeista edullisimmat lukemat ovat Oulussa ja Vantaalla. Oulussa kustannukset neliötä kohden ovat kuukaudessa 2,45 euroa sekä Vantaalla 2,56 euroa.

Kiinteistöliitto on verrannut vuodesta 2001 syksyisin vakiomuotoisen tyyppitalon ns. Indeksitalon kiinteistöveroja ja muita kuntakohtaisesti määrittyviä kustannuksia maamme suurimmissa kaupungeissa käyttäen voimassa olleita maksuperusteita ja hintoja. Indeksitalo on 10 000 kuutiometrin asuinkerrostalo, joka sijaitsee kaupunkikeskustan ruutukaava-alueella omalla tontilla ja jossa on 40 asuntoa. Talon energian ja veden kulutukset ovat keskimääräisiä, samoin jäteastioiden määrät ja tyhjennysvälit.

Nyt julkaistavan Indeksitalo 2020 -tietoaineiston on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy Kiinteistöliiton tilaamana ja koordinoimana. Mukana on kaikkiaan 59 kaupunkia ja kuntaa. Indeksitalon vertailukustannukset kattavat keskimäärin runsaat puolet kaikista kerrostaloyhtiön hoitokuluista. Vertailukaupungeissa asuun hieman runsaat neljä miljoonaa henkeä. Vertailun ulkopuolelle jäävät markkinoilta ostettavat, yksityiset palvelut, kuten isännöinti ja kiinteistöpalvelut. Tiedot ovat syyskuun 2020 mukaisia.

Indeksitalo 2020 taulukot

Indeksitalo 2020 laskentaperusteet