Taloyhtiön piha ei sovellu rakettien ampumiseen

Julkaistu: 27.12.2021

Vuodenvaihteen ilotulitukset aiheuttavat päänvaivaa monessa taloyhtiössä. Rakettien ampumisessa, kuten muussakin uudenvuoden juhlinnassa, kannattaa huomioida naapurit, lemmikit ja yleinen turvallisuus.

Naapuruston kärsivällisyys voi joutua koetukselle, jos pommien paukuttelu jatkuu kohtuuttoman pitkään. Ilotulitteita saa käyttää uudenvuodenyönä vain kello 18–02 välisenä aikana.

Ajankohdan lisäksi rakettien ampumisen paikka on syytä valita huolella.

”Kiinteistöliitto ei suosittele rakettien ampumista taloyhtiön pihalla, sillä yleensä se ei onnistu siellä tarpeeksi turvallisesti. Kun rakettien ampumiselle valitaan turvallinen paikka riittävän kaukana rakennuksista, ampujan ei tarvitse pelätä ilotulitteiden osumista rakennuksiin tai autoihin, eikä kotieläinten tai naapureidenkaan tarvitse kuunnella ikkunan edessä räjähteleviä raketteja”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Jos taloyhtiön tontti on riittävän suuri rakettien turvalliseen räjäyttämiseen, taloyhtiön kannattaa osoittaa asukkaille paikka, jossa ilotulitteita voi turvallisesti räjäytellä.

Lisäksi on hyvä muistaa, että ilotulitteita ei saa säilyttää taloyhtiön yhteisissä tiloissa, ullakolla tai verkkokellarissa.

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies

puh: 09 1667 6361