Taloyhtiöiden kannattaa tarjota etäyhteyttä vaihtoehdoksi yhtiökokoukseen osallistumiseen

Julkaistu: 03.02.2022

Koronatilanteen vuoksi taloyhtiöiden kannattaa tarjota osakkailleen tänäkin keväänä mahdollisuutta osallistua yhtiökokoukseen etäyhteydellä. Korona-aikana yleistynyt etäosallistuminen on lisännyt yhtiökokousten osallistujamääriä, ja tälle suuntaukselle toivotaan Kiinteistöliitossa jatkoa.

Vaikka koronarajoitukset eivät estä taloyhtiöitä järjestämästä yhtiökokouksiaan, etäyhteyden tarjoaminen vaihtoehdoksi fyysiselle osallistumiselle on edelleen järkevää.

”Toivomme, että mahdollisimman moni taloyhtiö ottaisi etäosallistumisvaihtoehdon pysyvästi käytäntöihinsä. Tämä on selvästi lisännyt osallistumista yhtiökokouksiin, mitä pidämme todella hyvänä kehityksenä”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kiinteistöliitto toivoo, että parhaillaan vireillä oleva asunto-osakeyhtiölain muutos antaisi taloyhtiöille tulevaisuudessa mahdollisuuden järjestää yhtiökokouksensa tietyin ehdoin myös kokonaan etänä ilman fyysistä kokouspaikkaa. Nykyisin asunto-osakeyhtiölaki edellyttää, että kokouksella on oltava myös fyysinen paikka.

Kiinteistöliitosta apua etäkokouksen järjestämiseen

Taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden valmiudet etäkokousten järjestämiseen vaihtelevat paljon eri puolilla maata. Kiinteistöliitto on koonnut verkkosivuilleen ohjeita etäkokousten järjestämiseen. Lisäksi verkkosivuilta löytyy runsaasti muuta yhtiökokoukseen liittyvää materiaalia ja ohjeistusta.

”Vaikka etäosallistuminen on innostanut aiempaa useampia mukaan yhtiökokouksiin, taloyhtiöillä riittää edelleen työsarkaa osakkaiden aktivoimisessa”, Pynnönen sanoo.

Taloyhtiöt voivat käyttää osakkaiden innostamiseen esimerkiksi Kiinteistöliiton ja Isännöintiliiton yhdessä laatimaa motivointikirjettä, jossa perustellaan, miksi yhtiökokoukseen on tärkeää osallistua, ja millaisista asioista siellä päätetään. Motivointikirjeen voi tulostaa yhtiökokouskutsun liitteeksi Kiinteistöliiton verkkosivuilta.

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies